Alt
Datum: dinsdag, 9 mei, 2017 - 19:30 tot 22:30
Deelnemers:
Louise De Meulenaer
Dwarsfluit
Suite: I. Allegro moderato en III. Allegro scherzando
J. Beers
<p>Beers is een Nederlands componist. Hij studeerde orgel en compositie in Amsterdam en later in Parijs. Hij schreef twee werken voor fluit, een sonatine die eerder naar het neo-classicisme neigt en deze Suite die veel eenvoudiger en spontaan klinkt.</p>
Sonate
G. Donizetti
<p>Donizetti was een Italiaanse operacomponist en tijdgenoot van Rossini. Al op jonge leeftijd viel hij op door het grote gemak waarmee hij melodieën uit zijn pen liet vloeien. En dit is ook zo in deze Sonate. Het werk begint met een kort langzaam deel, gevolgd door een vrolijk snel deel waar zowel de fluitist als de pianist hun virtuositeit kunnen laten horen.</p>
Yves Dewachtere
Althoorn
Hoornconcerto nr 1 in Es op.11
R. Strauss
<p>Dit hoornconcerto, één van de belangrijkste werken uit het hoornrepertoire, bestaat uit 3 delen, allegro, andante en allegro. Het werk begint met een signaal om daarna over te gaan in romantisch melodie, het tweede deel kent een eerder melancholisch karakter dat omslaat in een heroïsch tafereel. In het derde deel krijgt de virtuositeit de bovenhand. Zeer opmerkelijk is dat Richard Strauss dit werk niet aan zijn vader opdraagt, die wel degelijk een uitstekend solo-hoornist was bij het Munich Court Orchestra, maar aan andere virtuoos Otto Franz.</p>
Sword dance
G. Woolfenden
<p>Guy Woolfenden is een Brits componist en dirigent uit London. Deze componist schreef muziek voor alle toneelstukken van William Shakespeare, daarnaast schreef hij tal van stukken harmonieorkest en filmmuziek. Naast dit alles schreef nog enkele kamermuziekstukken,&nbsp; waaronder Horndances. Sword Dance is een snelle ritmische dans, met vele maatwisselingen, heeft een bijzonder leuk karakter. Het hoofdthema heeft een ritmische structuur die logisch is, maar daarin niet meteen opvalt.</p>
Liese-Lotte Bekaert
Slagwerk
Impressions for percussion
R. Vanstreels/A. Penné
<p>Voor slagwerk en piano,<br /> Deel I: 3 pauken<br /> Deel II: vibrafoon<br /> Deel III: xylofoon<br /> Deel IV: drumset<br /> De slagwerkpartij van dit 4-delig werk werd geschreven door Argo Penné, de pianobegeleiding nam René Vanstreels voor zijn rekening. Penné is een koperblazer en heeft tot aan het einde van zijn carrière verschillende muziekverenigingen gedirigeerd. Vanstreels (overleden in 2010) was organist, pianist, fagottist, beiaardier en pianobegeleider aan het conservatorium van Luik.</p>
Barcelona
M. Peters
<p>Mitchell Peters, Amerikaan en gewezen paukenist van The Los Angeles Pilharmonic Orchestra en The Dallas Symphony Orchestra schreef heel wat educatieve werken voor pauken en marimba waaronder ook dit solowerk voor marimba.<br /> Naar eigen zeggen begon Peters met componeren om een leegte in het educatief slagwerkrepertorium op te vullen. Met zijn oeuvre wil Peters de technische beheersing, coördinatie en muzikaliteit van de uitvoerder verder ontwikkelen.</p>
Maxime Carrein
Eufonium
Balade insolite
A. Waignein
<p>André Waignein, afkomstig van Mont-à-leux bij Moeskroen is een zeer gekend componist in de hafabra wereld. Hij schreef tal van werken voor harmonieorkest, die nog steeds op het concertprogramma te staan, o.a. Song and Dance, Air for winds en Rhapsody. Naast deze composities, schreef hij indrukwekkend veel voordrachtwerken voor de amateur muzikant en dat in alle niveaus. Deze werken worden nog steeds gespeeld op solistenwedstrijden zoals bij voorbeeld die van Vlamo Ballade insolite is een werk dat al in de titel verklapt dat het een wandeling wordt met enkele hindernissen. De componist koos er dan ook voor om snelle maatwisselingen te schrijven in het vrolijke thema, met leuke effecten. Het middendeel laat een mooie eenvoudige melodie horen, waar je onmiddellijk het karakter van de klassieke ballade herkent. Daarna wordt het eerste deel in een lichte variante hernomen.</p>
Gaelic Suite
B. Fitzgerald
<p>De componist koos hier voor een eerder korte suite, met wisselende karakteres, bestaande uit 3 deeltjes : Procession, Elegy, en Gigue. We merken al gauw dat de titels perfect passen bij de melodieën. Processie wordt ingezet met een fris thema om daarna eventjes over te gaan naar een mooie gedragen melodieuze boog. Het frisse thema wordt nog even hernomen op het einde.<br /> De elegie is een klaagzang die meestal verband houdt met de dood of het einde van een periode van liefde, we horen ook hier duidelijk de intentie van de componist.<br /> De gigue is hier geïnterpreteerd als een snelle luchtige dans waarbij niet wordt afgeweken van de oorspronkelijke 3 ledige ritmes.</p>
Elise Feys
Bariton
Variants on an English Hynm Tune
Ph. Sparke
<p>begeleiding door KH St. Cecilia Rumbeke<br /> Deze variaties op de gekende hymne: "Holy, holy,holy" komen uit de collectie van klassieke hymnes van Philip Sparke . Deze bevatten 10 gelijkaardige concertstukken met pianobegeleiding, gebaseerd op populaire hymnes. Met deze variaties op de hymne "Nicaea" , die stamt uit de laat 19° eeuw, wil Sparke alle facetten van het hedendaagse euphoniumspelen belichten. Het werk start traditioneel met de voorstelling van het thema. Een eerste variatie is snel en fris. De overgang naar een tweede variatie is vrij bruusk. In deze tweede variatie ligt de nadruk vooral op het kleur en de mooie klank die het instrument kunnen ontwikkelen. Een laatste variatie is dan weer zeer technisch en eindigt in een grootse finale. Dit werk is inmiddels een klassieker geworden in het repertoire.</p>
<h1>Vocaal Ensemble</h1> <p>Lybeer, Claudine<br /> Van Daele, Kaatje<br /> Vandenbroucke, Stefaan<br /> Debevere, Pedro<br /> Seynaeve, Lies<br /> Ryckelynck, Hans<br /> Hoornaert, Tom<br /> Coppé, Hilde</p> <h2>Diligam te, Domine</h2> <h3>O. Lassus</h3> <h2>If my complaints could passions move</h2> <h3>J. Dowland</h3> <h2>Flying free</h2> <h3>D. Besig</h3> <h2>Uit Chess : I know him so well</h2> <h3>B. Anderson/B. Ulvaeus</h3> <h2>Stranger in Paradise</h2> <h3>Wright &amp; Forrest/after Borodin (arr: P.Gritton)</h3>