Alt
Victor
Victorine
Studierichting 
Muziek
Beschrijf in het kort je parcours bij STAP
Mijn eerste kennismaking met STAP was toen ik ballet bij juf Lotte en muziekinitiatie volgde. Na de muziekinitiatie mocht ik meteen een instrument kiezen en dat werd gitaar. Ik volg al sinds het eerste jaar gitaarles bij Bert Lietaert. Later volgde ik AMV bij Trees Desmet en AMC bij Hilde Dumoulin. Aangezien mijn hoofdinstrument gitaar is, zat ik ook in Tocando. Ik kreeg les van Joke Debel, Bert Lietaert, Karel Vercruysse en Beatrijs Vankersschaever. Verder heb ik ook één jaar in het schoolkoor ‘Schwoeng’ gezongen onder leiding van Kristof Allaert. Later volgden nog een gitaarensemble en een gitaarkwartet onder leiding van Jan Wouters. Alhoewel ik gitaar een zeer leuk instrument vond, wilde ik toch nog iets anders proberen. Ik besloot om slagwerk te volgen bij leerkracht Bart Rosseel, maar hier ben ik na één jaar mee gestopt. In het eerste jaar dat ik verder studeerde, wilde ik de muziekschool niet verlaten. Ik besloot om specialisatie gitaar te doen met optie creërend muzikant. Gitaar volgde ik natuurlijk nog steeds bij Bert en compositie bij Hans Helsen. Vanuit de richting die ik verder studeerde werd verwacht dat ik een extra instrument kon bespelen en een goeie zangtechniek had. Ik nam er daarom nog zang- en contrabasles bij. Zangles heb ik twee jaar gevolgd bij Lidwien Van Winkel, maar ik ben gestopt omdat het in combinatie met schoolwerk te veel werd. Contrabas heb ik in totaal drie jaar gevolgd bij Annemie Devos.
Waarom koos je voor jouw instrument?
Ik heb een lange tijd getwijfeld tussen piano en gitaar. De reden waarom ik gitaar een leuk instrument vond, was omdat mijn beide broers gitaar speelden. Waarom ik piano wilde spelen weet ik zelf niet. Uiteindelijk heb ik gitaar gekozen omdat het een instrument is dat je makkelijk kan meenemen naar andere plaatsen.
Waren er momenten waarop je aan opgeven dacht?
In het begin dat ik gitaarles volgde, oefende ik nooit. Ik bespeelde het instrument eigenlijk niet zo graag en had geen zin om te oefenen. Bert Lietaert, mijn leerkracht gitaar, heeft me dan eens een preek gegeven omdat ik niet oefende. Ik was geschrokken en ben sindsdien gestart met oefenen. Op een bepaald moment begon ik veel plezier te halen uit het gitaarspelen. Een aantal jaren later zette ik opeens muzikaal een grote stap vooruit en voelde de gitaar echt als een verlengde van mezelf. Muziek begon me te boeien en werd een groot deel van mijn bezigheid.
Kan je iets vertellen over de rol van je leerkracht(en)?
Ik heb doorheen de jaren gemerkt dat je leerkracht een grote rol speelt in hoe graag je naar de les gaat. Voor mij is het belangrijk om begeleid te worden maar toch een zekere vrijheid te krijgen vanaf een bepaald moment. Het is een beetje als een kind en zijn moeder. De moeder moet het kind op een bepaald moment toch een zekere vrijheid geven om verder te kunnen groeien.
Grijp je kans om een boodschap te sturen naar één of meerdere leerkrachten!
Ik ben al mijn leerkrachten zeer dankbaar voor de kennis die ik op heb opgedaan! Bedankt voor het geduld, de begeleiding en het vertrouwen. Leerkrachten die ik zeker nog eens wil bedanken voor alles: Hans Helsen, Lidwien Van Winkel en Annemie Devos. In het bijzonder wil ik mijn gitaarleerkracht Bert Lietaert bedanken. Bert is streng maar rechtvaardig. Hij heeft aandacht voor wat jij wil spelen en bereiken. Hij bood altijd uitdagende stukken aan waardoor ik muzikaal en technisch veel gegroeid ben. Sinds ik verder studeer, heb ik minder tijd om gitaar te spelen. Bert heeft hier altijd rekening mee gehouden en gaf zo nodig een duwtje in de rug. Door de geringe oefentijd was het soms wat spannend richting een toonmoment, maar Bert toonde altijd dat hij vertrouwen in me had. Al denk ik dat hij soms ook met wat stress op het toonmoment zat. Het zal raar doen om afscheid te nemen na al die jaren. Bert heeft me zien opgroeien zowel in de muziek als ernaast. Ik wil hem dan ook oprecht bedanken voor alle leerrijke jaren! Bedankt om mee te werken aan het ontstaan van mijn passie voor muziek!
Wat zal je brengen op Point Final! ?
Op mijn Point Final zal ik 'Verano Porteno' spelen van Astor Piazzolla en 'Where The Poppy's Blow' van Karel Vercruysse. Naast deze stukken speel ik ook een eigen compositie.
Wat zijn je verdere plannen nu je afgestudeerd bent?
Door mijn traject in STAP ben ik zeer geboeid geraakt door muziek in zijn geheel. Ik volg de richting muziektherapie aan Luca school of Arts in Leuven (vroegere Lemmensinstituut). Het is voor mij een ideale combinatie van twee zaken die ik zeer interessant vind. Hoe leuk is het dat ik van mijn hobby mijn beroep kan maken? Het was voor mij als een droom die werkelijkheid werd toen ik de studie ontdekte. De interesse in het sociale en de menselijke psyche in combinatie met muziek. Mijn droom als kind was ook om alle instrumenten te kunnen bespelen. Ik hoop dus dat ik na mijn studie nog vele instrumenten kan leren spelen.
Neemt deel aan: 
Aperitiefconcert 4/05 - piano, gitaar, compositie, orkestslagwerk & instrumentaal ensemble